5 tips om vaker plantaardig te eten

Plantaardig eten is veel makkelijker dan je in eerste instantie verwacht. Zeker als je de vegan lifestyle nog aan het verkennen bent, ben je soms zoekende. Daarom helpen we je met de tips en artikelen op onze site graag op weg. Neem in ieder geval alvast deze vijf basistips ter harte en ontdek hoe jij makkelijker en vaker plantaardig kunt eten.

Realiseer je: voor alles is een smakelijke vegan variant verkrijgbaar

Vrijwel altijd gewoon in de supermarkt, een enkele keer bij de biologische winkel of een gespecialiseerde webshop. We reviewen geregeld food en non-food producten om je alvast op weg te helpen. Alles wat je al at, kun je dus blijven eten. Alleen dan in plantaardige vorm met minstens zo veel smaak en goede voedingsstoffen. Op een snel groeiend aantal producten staat bovendien aangegeven of ze geschikt zijn voor vegans. Met een keurmerk of omschreven op het etiket. In één oogopslag weet je dus of het een plantaardige keuze is.

Begin klein en voeg steeds meer plantaardigs toe aan je voeding

Vervang bijvoorbeeld eerst je ontbijt en lunch of juist het avondeten door een plantaardige variant. Kies voor bonen en noten in plaats van vlees of neem – als je dat makkelijker vindt om mee te beginnen – vleesvervangers. Op brood zijn groentespreads heerlijk, zelfgemaakt of kant-en-klaar gekocht. Probeer, varieer en ontdek wat jij het lekkerste vindt.

Zuivel, kaas en eieren zijn vrij eenvoudig te vervangen

Deze voedingsmiddelen weglaten uit je eten is echt veel makkelijker dan je denkt. Er zijn tal van plantaardige melk- en yoghurtvarianten gemaakt van bijvoorbeeld haver, kokos of amandelen. Neem in plaats van kaas of vleeswaren vegan hartig broodbeleg. Bijvoorbeeld vegan paté of boterhamworst, hummus of notenpasta. Ei is in sommige gerechten simpel weg te laten of te vervangen door no-egg producten, banaan of andere alternatieven. Kaas in warme gerechten vervang je onder andere door edelgistvlokken of geraspte vegan kaas. En er zijn meerdere vegan kaasmerken, van Hollandse plakken tot Franse kaasjes.

Herken de verborgen ingrediënten van dierlijke afkomst

In veel voedsel dat wordt verkocht zitten verborgen ingrediënten. Sommige heel makkelijk te vinden, zoals eieren of boter in koek en gelatine in snoep. Anderen ‘verstopt’ onder E-nummers of de bijbehorende naam. De eerste categorie check je eenvoudig door het etiket te lezen. Voor het checken van vegan E-nummers zijn er hele handige apps te downloaden. Bijvoorbeeld de gratis ‘E-nummer App’ van bunbun apps, waar een aparte knop in zit voor een snel overzicht van dierlijke nummers.

Laat je inspireren voor makkelijke én lekkere recepten

Er zijn veel vegan foodblogs om recepten op te zoeken. Ook in het schap met kookboeken groeit de rij met vegan kook-, bak- en informatieboeken in rap tempo. Een echte aanrader is ‘De Vegarevolutie’ van Lisa Steltenpool. Naast waardevolle informatie over de impact van vegan leven op gezondheid, dierenwelzijn en milieu staan er zeer veel lekkere recepten in. Stuk voor stuk met alledaagse ingrediënten en snel te bereiden. Ontdek al kokend een aantal favorieten en je zet voortaan makkelijk een plantaardig gerecht op tafel.

Veel succes en enjoy!

Naast de vaste auteurs werken we bij JOIN graag met andere experts. Gastauteurs die vanuit kennis en ervaring waardevolle content delen over de plantaardige levensstijl. Zo dragen ook zij bij aan the vegan movement!

76 artikelen | 59 reacties

Sharing is caring

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Je gegevens worden verwerkt volgens ons privacybeleid.

Terug naar boven